"Nová koncepcia parkovania bude platiť na území celého Prešova s
výnimkou štvrtí s rodinnou zástavbou alebo priemyselných či obchodných
zón, ktoré nie sú poznačené enormnou dopravnou záťažou. Pri určení
rozsahu regulácie parkovania sme vychádzali z aktuálnej miery dopravného
zaťaženia v jednotlivých častiach mesta. Mesto Prešov bude rozdelené na
17 zón, ktoré budú označené dopravnými značkami," povedal Tomek.
V zónach regulovaného parkovania budú môcť parkovať iba autá s celkovou
dĺžkou do piatich metrov. Parkoviská, na ktorých bude platiť výnimka pre
dodávky, budú označené dopravnou značkou. Dodávky budú mať povolené iba
zastavenie na čas nevyhnutný na naloženie alebo vyloženie tovaru,
prípadne osôb.
"Systém regulovaného parkovania bude zavádzaný postupne v tých
zónach, ktoré na to budú organizačne a materiálno-technicky pripravené.
Ako prvá príde na rad od 1. júla 2020 spomínaná centrálna mestská zóna,
kde je podobný systém zavedený už teraz," priblížil Tomek.
Podľa jeho slov ulice v centre mesta sú spravidla najviac zaťažené
parkovaním počas pracovného týždňa, keď tam prichádzajú návštevníci zo
všetkých častí mesta a zo širokého okolia.
"Zavedením nového systému parkovania chceme zabezpečiť, aby
obsadenosť parkovacích plôch v jadre mesta nepresiahla 80 percent.
Najžiadanejšie parkoviská by sa mali priebežne napĺňať a vyprázdňovať,
aby sa na nich počas dňa vystriedalo väčšie množstvo áut. Keďže v centre
mesta nie je priestor na budovanie nových parkovísk, zabezpečiť to
môžeme jedine stanovením primeranej ceny parkovného," vysvetlil hovorca mesta.
Ako zdôraznil, situácia s parkovaním je vážna aj na prešovských sídliskách, a preto musia zaviesť pravidlá v celom meste.
"Obyvatelia sídlisk majú najväčší problém zaparkovať svoje autá vo
večerných a nočných hodinách. Nárast počtu osobných áut spôsobuje, že
kapacita parkovísk pri bytových domoch dlhodobo nepostačuje. V dôsledku
toho dochádza na sídliskách k masívnemu porušovaniu pravidiel cestnej
premávky a množstvo áut parkuje na chodníkoch alebo na zeleni. Tieto
priestupky sú v súčasnosti sociálne ospravedlňované všeobecným
nedostatkom parkovacích miest," doplnil Tomek s tým, že po zavedení regulovaného parkovania sa to však zmení.
"Nový systém parkovania uprednostní rezidentov pred návštevami a
firemnými vozidlami, ktoré už nebudú zaťažovať statickú dopravu na
sídliskách. V rezidentských zónach ponecháme možnosť pakovania aj pre
návštevníkov. To však bude spoplatnené a časovo obmedzené," dodal Tomek.